VOORTHUIZEN Revival heeft een grote stap richting handhaving in de tweede klasse gezet. In de beladen maar vriendschappelijke streekderby was Revival met 16-21 te sterk voor DWS. De ploeg uit Kootwijkerbroek moet zaterdag bij de terugwedstrijd in Voorthuizen een marge van vijf punten goed maken om degradatie te voorkomen.

In De Voorde duurde het even voordat het prestigeduel op gang kwam, pas na dertien minuten en een 1-1 tussenstand werd de korf makkelijker gevonden en kwam Revival langzamerhand beter in de wedstrijd. De ploeg uit Terschuur moest nog wel een tegenvaller incasseren, toen Eltjo Lozeman al snel met een vervelende enkelblessure uitviel. In een sportief duel en met Jorik Berkhof als invaller ging Revival met een 5-7 voorsprong rusten. DWS kwam in de tweede helft nog wel terug tot 7-7, maar zag Revival in de loop van de tweede helft langzaam maar zeker afstand nemen. Mede onder impuls van de sterke invaller Maaike van Veldhuizen en de makkelijk scorende Matthijs de Wit liep Revival in de slotfase uit tot de vrij comfortabele marge van vijf punten: 16-21.

Voor Revival was de overwinning op DWS de eerste zege in anderhalf jaar. Trainer Albert Kuijsten was dan ook tevreden: “Er is nog niets beslist, maar we hebben een fijne uitgangspositie. Het duel kende een vriendschappelijk sentiment, maar iedereen was wel scherp en gemotiveerd aan de wedstrijd begonnen. Wel was het begin stroef en in een te laag tempo, maar daarna hebben we het aanvallend erg goed gedaan. Het snelle uitvallen van Eltjo Lozeman was een tegenvaller voor ons, maar zijn jeugdige vervanger Jorik Berkhof deed het erg goed waardoor Matthijs de Wit met acht punten erg belangrijk kon zijn.”

Trainer René Slegh van DWS toonde zicht ondanks de nederlaag nog strijdbaar: “Een marge van vijf is natuurlijk behoorlijk, maar zeker nog wel haalbaar. Dan moet wel alles meezitten. Vandaag waren wij defensief niet genoeg, maakten teveel persoonlijke fouten. We hadden met het opstellen van Bernard Schut en wat wisselingen in de vak geprobeerd de tegenstander te verrassen en hadden in het eerste deel beter moeten profiteren dat Revival niet zo in de wedstrijd zat. We gaan nu een speelplan verzinnen om te proberen het volgende week naar onze kant te laten vallen.”

Doelpuntenmakers DWS: Rens Bleijenberg 3, Gert-Jan Davelaar 3, Joël Lagerweij 3, Rinske van den Brink 2, Boaz Liefting 2, Sabrina van den Brink 1, Linemijn Jansen 1 en Maura van Limpt 1.
Doelpuntenmakers Revival: Matthijs de Wit 8, Maaike van Veldhuizen 4, Fred Lozeman 3, Laura Ringeling 2, Bas Ringeling 2, Ilse van ’t Bosch 1 en Amber Davelaar 1.

Bron: Barneveldse krant